Nuffnang

Followers

Friday, August 2, 2013

Alam Selepas Menamatkan Pengajian Di Politeknik

Assalamualaikum semua!

Hari ni Kuntum nak berkongsi sedikit dengan anda semua mengenai alam selepas tamat pengajian di PTSS yang tercinta...

Alhamdulilah, selepas 3 tahun pahit, manis, suka, dan duka akhirnya, kuntum dah berjaya menamatkan pengajian di PTSS. Macam-macam perkara yang dah diharungi oleh kuntum dan masih jauh lagi perjalanan yang perlu dilalui oleh kuntum untuk berjaya.

Untuk pengetahuan korang, kuntum berada dirumah selama beberapa hari sahaja, tak sampai seminggu, kemudian kuntum mendapat panggilan daripada sebuah syarikat untuk sesi temu duga.
Sesi temu duga tersebut diadakan di Damansara, jadi kuntum pun hanya membawa 3 helai pakaian bersama beberapa sijil untuk sesi temuduga tersebut. Untuk pengetahun korang, sesi temu duga tersebut diadakan bersama 9 orang yang lain, 8 orang daripada mereka adalah rakan seperjuangan kuntum, dan lagi sorang tu kuntum tak pasti daripada mana.

Setelah selesai sesi temu duga tersebut, alhamdulilah, Kuntum ditawarkan bekerja di syarikat tersebut bersama seorang kawan lagi iaitu abang long/abang e.
Nasib baik ada Abang Long, kalau tak, kuntum tak tahu nak duduk dengan siapa, pengangkutan macam mana nak pergi kerja.

Pengalaman hidup di Kuala Lumpur

Seperti yang korang sedia maklum, sekarang ni Kuntum dah duduk di Kuala Lumpur,
jadi ada pelbagai dugaan dan kesukaran yang dihadapi

Jalan Sesak
Mungkin ini merupakan perkara biasa bagi penduduk kota, namun kuntum rasa, kuntum perlu membiasakan diri lagi dengan keadaan macam ini. Tapi kuntum tak rasa sangat sebab kuntum pergi kerja dengan abang long dengan menaiki Motor!! hahaha, jadi tak terasa sangat.

Sesat
Selain daripada kesesakan lalu lintas disini, Kuntum kadang kala terpaksa pergi ke sesuatu lokasi dengan sendiri tanpa bantuan daripada sesiapa. Kuntum selalu sesat bila berada disini, malah sampai sekarang Kuntum belum mahir mengenai selok belok disini.
Jadi penggunaan teknologi amat penting bagi mereka yang baru di Ibu Kota. Macam Kuntum yang naik motor ni, tak de la terasa sangat keperitannya. namun bagi yang menaiki kereta rasanya amat terasa keperitannya kerana perlu menghadapi kesesakan lalu lintas dengan tol lagi dan sebagainya.

Mahal
Pada permulannya, kuntum amat terkejut dengan harga makanan disini yang sangat berbeza dengan harga makanan di Perlis mahupun di Johor. Kerana Harga disini agak mahal jika nak dibandingkan di Perlis dan Johor. Namun setelah beberapa ketika, Kuntum dapat agak perbelanjaan disini, dan tahu kedai mana yang berpatutan. Terima kasih diucapkan kepada rakan-rakan yang memberitahu tempat2 yang berpatutan disini.

Tempat Tinggal
Untuk pengetahun korang, selepas sebulan tinggal bersama abang long, Kuntum terpaksa membawa haluan sendiri berikutan keluarga abang long telah kembali menghuni rumah tersebut. Jadi kuntum terpaksa berpindah randah dari sebuah rumah ke sebuah rumah. Permulannya kuntum menumpang dirumah Mamad, seorang kenalan Pejabat. kemudian menumpang dirumah seorang senior di Ptss, kemudian menumpang dirumah Abang Kassri, abang kasri ni sangat baik orangnya, tapi disebabkan rumahnya yang terletak di Ampang, maka kuntum pun memutuskan untuk tinggal di Pejabat sahaja.

Kawan
Kuntum beru sahaja tiga bulan Di Kuala Lumpur ini, dan selain daripada kawan di Pejabat dan Kawan Kolej, Kuntum tidak ada kawan so pada  permulannya kuntum  tidak rasa apa-apa. Namun kadang kala bosan jugak, sebab bila jumpa kawan pejabat conform sembang pasal hal pejabat, bila jumpa kawan kolej, conform sembang pasal masa lalu. Hahahaha

Ada banyak lagi sebenarnya yang ingin dikongsikan bersama anda, Kuntum akan Kongsikan pada Post yang seterusnya ok kengkawan?

Daa..... 

Thursday, March 21, 2013

Semester Akhir Produksi Akhir Projek Akhir

Assalamualaikum semua

Apa Khabar? Sihat?

Memandangkan aku dah lama x menghupdate blog kesayangan ini, hari ini tiba-tiba terlintas hati nak menghupdate blog ini.


Tajuk Entry kali ini adalah Semester Akhir & Final Picture's Production

Alhamdulilah, semester ini untuk subjek Video Media Projek aku dapat menghimpunkan barisan-barisan ataupun insan-insan yang mempunyai kepakaran yang tinggi dan komitment yang tinggi walaupon ada seorang tu x berapa nak tinggi sangat.... haha sory ye Naz.. Gurau kasar... Apa yang aku maksudkan, untuk semester 6 aku dapat satu group dengan Rifa'ie, Suhaimi, Rozaimy & Nazirul Nizar.


Final Projek kami adalah sebuah filem pendek yang bertajuk "Tapi Mengapa"
Alhamdulilah, dah selesai proses pengambaran yang sangat menyeronokkan walaupun menghadapi cabaran dari segi peralatan pengambaran yang tidak mencukupi.
Disini kami terpaksa berfikir secara kreatif dan kritis bagi menghasilkan shot yang cantik.
Lighting ada 2 sahaja iaitu 8oo w ngan lampu kali... lampu kali tu adalah lampu kalimantang.. Hahaha


Disini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung or tak langsung...

Terutama sekali kepada team member's saya
Rifa'ie, Suhaimi, Rozaimy, & Abang bonet iaitu Nazirul Nizar


Kepada para pelakon,
Kak Hanan daripada artis budaya Kedah (Import dari A.Star)
Luqman Hakim
Farahnabila
Umira Zaidi
dll


Kepada kengkawan yang support kami
Syahmi Samad
Zulhilmi Rashid
Mustafa Kamal
Najmi
Azam Aziz
Member2 Kelas
Abang Khairi yang dok pening nak cari barang kami
Penyelia kami iaitu En Shamzuri Yaakob


Dan kepada semua yang terlibat la...

Cerita ini idea asal daripada En Mohd Rifa'ie dia juga selaku pengarah bagi filem pendek Tapi Mengapa ini.
Proses suntingan pun alhamdulilah dah hampir selesai.
Bagi filem pendek ini, aku memikul tanggungjawab sebagai Pengurus Produksi dan juga sebagai Jurutera Bunyi.. hahaha macam gempak je bunyinya...


Shooting kali ini mencabar aku dari segi nak mengendalikan bunyi kerana kami terpaksa menggunakan Wireless Mic, dan juga terpaksa menggunakan mixer untuk tujuan tersebut. Lokasi kami shooting di Homestay Pulau Pisang dan juga di sekitar kawasan Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin Arau Perlis Khususnya Di Jabatan Rekabentuk & Komunikasi Visual.



Harapan aku untuk filem pendek ini adalah semoga filem pendek ini akan disukai, digilai dan diharapkan Karya Terakhir bagi Semester terakhir dan juga Produksi terakhir di Politeknik ini akan menjadi kenangan terindah dan dijadikan panduan dan pedoman kita bersama hahaha... Sebab banyak nilai2 murni, isi-isi tersirat dan tersurat didalam Filem Pendek Tapi Mengapa ini.

Monday, January 14, 2013

Krisis Air PTSS | Tiada Air Kelas Batal

Assalamualaikum semua


Entry pada kali ini saya akan berkongsi dengan anda semua mengenai Krisis Air PTSS dimana pada hari ini 14 Januari 2013 satu lagi berita mengenai isu ini telah keluar di Berita Harian

Keratan akhbar Berita Harian (14 Januari 2013)

Pada hari ini juga bekalan air di PTSS beransur pulih dan para pelajar dapat menggunakan kemudahan air dengan sempurna. Tahniah dan syabas juga diucapkan kepada semua yang bertungkus lumus dalam menyelesaikan masalah ini.


Tajuk yang keluar di Berita Harian ini mencetuskan kontroversi dan boleh disalah ertikan, namun apabila sesuatu perkara itu menjadi perhatian, perkara itu akan menjadi keutamaan.
Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin atau PTSS telah menjadi Trending di Twitter pada petang tadi berikutan dengan pelbagai situasi yang berlaku di PTSS


Mungkin ada sesetengah pihak yang menyalah erti kenyataan yang ditulis oleh wartawan tersebut, TIADA AIR KELAS BATAL apa yang dimaksudkan ialah, para pelajar PTSS mendapat Cuti pada hari Jumaat yang lalu (11 Januari 2013) sebagai salah satu langkah penyelesaian masalah krisis air ini.


Terima Kasih sekali lagi kepada semua yang terlibat dalam menyelesaikan masalah ini, terutamanya pihak pengurusan PTSS yang banyak mengalami tekanan daripada pelbagai pihak semasa menangani krisis ini, dan diharapkan perkara ini tidak berulang lagi pada masa akan datang.

Kepada semua warga PTSS dugaan yang datang ini, bukan calang-calang orang yang boleh hadapinya, Tahniah kepada semua yang telah melalui masalah ini.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum Semua!
Kepada yang belum mengundi blog saya untuk Malaysia Sosial Media Awards 2013 (msmw) jom register di http://www.socialmediaweek.com.my/2013/awards/signup.php#target

Selepas mendaftar, pilih Favourite Photography Blog
Dan Klik Vote di ajit171.blogspot.com
Terima Kasih






 Jom baca entry sebelum ini, Pelajar Rimas Tiada air (Harian Metro)

Saturday, January 12, 2013

Pelajar Rimas Tiada Air (Harian Metro)

Assalamualaikum semua
Entry kali ini saya nak update mengenai Krisis air yang dihadapi oleh pelajar Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin Arau Perlis

Masalah ini sering terjadi pada setiap semester dan  dilalui oleh semua pelajar PTSS yang menetap didalam kamsis. Pada kebiasaannya, masalah ketiadaan air ini akan dialami sekitar 2 hingga 3 hari pada awal dan juga akhir semester. Namun pada tahun ini, masalah ini belarutan sehingga 2-3 minggu dan menyebabkan kesukaran pada para pelajar.

Yang membuatkan para pelajar lebih kecewa adalah kerana tiada makluman dan info mengenai perkara ini dan tiada penjelasan dari mana-mana pihak. Ada beberapa tindakan yang diambil oleh para pelajar yang tidak tahan dengan perkara ini, antaranya menghubungi pihak penyelengaraan PTSS, pihak JKR, dan macam-macam lagi.

Hari ini perkara tersebut terpapar didalam Surak Khabar Metro m/s 45


Saya hanya membuat apa yang mampu, memandangkan saya duduk diluar kamsis, saya tidak dapat membayangkan apa yang dilalui oleh para pelajar PTSS yang mengalami masalah ini, saya hanya sempat duduk didalam kamsis selama 2 semester sahaja, dan hanya mengalami masalah ketiadaan air dalam 2-3 hari sahaja, namun itu pun sudah cukup menyiksakan dan memeritkan

Muhammad Hazieq Mohd Sanat

Perkara ini sememangnya amat menyiksa para pelajar, dan apabila para pelajar tidak tahan sabar, pelbagai tomahan, kutukan, cacian dan sebagainya dilemparkan kepada pelbagai pihak.
Saya yakin, pihak Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin pasti menerima tekanan daripada pelbagai pihak, antaranya daripada Pelajar, Ibu bapa pelajar, Pihak Kementerian dan pelbagai lagi pihak yang saya tidak ketahui. Walaupun perkara tersebut saya rasa bukan berpunca daripada mereka, namun mereka yang terpaksa menanggung segala kemarahan daripada pelbagai pihak.

Jawatankuasa Perwakilan Pelajar juga tidak terlepas daripada menerima komen dan kritikan mengenai masalah ini



Setelah hampir 2 minggu masalah ini berlaku, akhirnya satu kenyataan daripada Ir Chow Chin Khoon Penolong Pengarah Bekalan Air JKR Perlis diterima



Persoalannya sekarang, mengapa makluman ini tidak diberitahu kepada pihak PTSS lebih awal? mengapa tunggu sehingga orang ramai atapun para pelajar membuat aduan?
Pada pandangan saya, para pelajar akan lebih bersedia dan boleh membuat perancangan yang tersendiri sekiranya perkara ini diberitahu lebih awal.

Yang membuatkan masalah ini lebih rumit ialah, para pelajar menyangkakan ketiadaan air hanya memakan masa 2-3 hari, namun apabila jangkaan itu salah, ianya menimbulkan pelbagai masaalah. Air merupakan sumber yang sangat penting. Adakah pihak yang seharusnya bertanggung jawab akan bertanggung jawab apabila masalah ini kian parah sehingga mengakibatkan kematian?

Pada pandangan saya, para pelajar dinasihatkan bersabar dan memikirkan cara untuk menyelesaikan masaalah ini dengan sendirinya dan tidak mengharapkan bentuan daripada mana-mana pihak, ini akan menunjukkan bahawa pelajar PTSS merupakan pelajar yang berdikari dan mempunyai kebolehpasaran yang tinggi kerana boleh memikirkan penyelesaian sendiri. Krisis air ini merupakan salah satu cabaran yang anda semua perlu dan harus tempuhi, dan tidak semua pihak dapat melalui pengalaman ini. Hadapilah dengan tenang.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum Semua!
Kepada yang belum mengundi blog saya untuk Malaysia Sosial Media Awards 2013 (msmw) jom register di http://www.socialmediaweek.com.my/2013/awards/signup.php#target

Selepas mendaftar, pilih Favourite Photography Blog
Dan Klik Vote di ajit171.blogspot.com
Terima Kasih


Friday, January 4, 2013

Pelajar Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin Bunuh Diri


Assalamualaikum Semua

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai berita yang sangat mengejutkan banyak pihak dan sangat menduka citakan banyak pihak terutamanya Warga Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin Arau Perlis. 

Kejadian ini berlaku pada 3 Januari 2013, Seluruh warga PTSS dikejutkan dengan berita ini, termasuklah saya. Takziah diucapkan kepada keluarga mangsa.



ARAU: Perasaan tidak sedap hati teman lelaki kepada seorang pelajar perempuan di Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS), dekat sini, ternyata berasas apabila dia menemui mayat teman wanitanya itu yang dipercayai membunuh diri, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, misteri kehilangan Prema Parthiban, 20, sejak dua hari lalu menjadi tanda tanya sebelum dikejutkan dengan penemuan mayat wanita itu dalam bilik di tingkat empat Blok A asrama perempuan PTSS, di sini.


 Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Ishak Baharum berkata, mangsa yang berasal dari Kulim, Kedah dipercayai tidak hadir ke pejabat tempat dia melakukan latihan amali sebelum pihak penyelia dengan bantuan teman lelakinya mencarinya.
 

Menurutnya, usaha mencari mangsa bermula sejak awal pagi sebelum mereka ke biliknya dan ternampak mayat seorang wanita tergantung dan mengesahkan ia adalah Prema.

“Mangsa dipercayai menggantung diri menggunakan kain sari pada kipas siling. Siasatan dipercayai mangsa sudah mati sejak lapan jam lalu,” katanya.


Mayat mangsa ketika itu berpakaian lengkap dengan baju t-shirt dan seluar trek tanpa menemui sebarang kesan pergelutan di dalam bilik berkenaan, tetapi terdapat kesan lebam di leher mangsa akibat jerutan sari yang digunakannya,” katanya.
 

Menurutnya, pihaknya juga percaya tiada unsur jenayah dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Katanya, mayat mangsa dihantar ke Bilik Mayat Hospital Tuanku Fauziah (HTF) bagi bedah siasat.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum Semua!
Kepada yang belum mengundi blog saya untuk Malaysia Sosial Media Awards 2013 (msmw) jom register di http://www.socialmediaweek.com.my/2013/awards/signup.php#target

Selepas mendaftar, pilih Favourite Photography Blog
Dan Klik Vote di ajit171.blogspot.com
Terima Kasih

Tuesday, January 1, 2013

Khas untuk Cik Nurul.


Assalam

Entri kali ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada cik nurul sebab memberi hadiah kepada saya. huhuhu. Terima kasih bebanyak. Gambar diatas adalah sumbangan cik nurul.

Kenapa dia bagi aku hadiah??
Sebab aku merupakan follower dia yang ke 555
macam buku 555 la pulak. kira beruntung la kan aku ny.

Aku entah bile nak jejak 100 orang followers. erm.. Kalau korang nak tengok Blog Cik Nurul
Sila lah layari

~nuruloversmylife~


Blog dia agak sempoi. merupakan salah seorang pelajar
Diploma Kejuruteraan Elektronik Komputer
dekat politeknik aku iaitu

tapi tak sure ar dah sem berapa...
aku sem poi.. dia tak tau ar....

Erm.. apa-apa pun sekali lagi cik Hazieq Sanat ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Cik Nurul diatas kesudian dia memberi hadiah kepada kita.

Thank's A lot.... huhuhu

Nuffnang