Nuffnang

Followers

Monday, May 2, 2011

Kreatif



As Salam

Hari ini aku akan berkongsi dengan korang mengenai Kreativiti. Banyak andaian yang boleh diungkapkan apabila ayat ini di keluarkan. Kat bawah ny merupakan jawapan aku kepada kreativiti. Ini merupakan jawapan aku untuk Folio Creative Thingking.

Kreativiti

Apabila ayat ini diungkapkan maka timbullah pelbagai andaian dan persepsi yang boleh diungkapkan.

Setiap manusia mempunyai pelbagai andaian dan fahaman yang berbeza apabila ditanya mengenai kretiviti. Setiap jawapan yang diberikan oleh seseorang berkenaan kreativiti ini akan berbeza, ianya bergantung kepada :
  • Latar belakang keluarga
  • Latar belakang pendidikan
  • Cara pembesaran
  • Dengan siapa dia berkawan
  • Pengalaman dan sebagainya.
Tiada istilah atau jawapan yang khusus berkenan kreativiti. Namun perkara yang sering kali di dengar ialah berfikir di luar kotak.

Apa yang di maksudkan dengan berfikir diluar kotak? ??




Bagi saya ianya bermaksud berfikir lain dari yang lain ataupun berfikir luar dari kebiasaannya, menggunakan bahan yang sedia ada untuk dijadikan sesuatu bahan yang lain mahupun , tidak menggunakan bahan yang sedia ada, malah memikirkan sesuatu perkara yang berbeza.

Pada pendapat saya, seseorang itu dianggap kreatif sekiranya memikirkan perkara yang tidak terfikir oleh orang lain ianya bermaksud tidak berfikir secara yang difikirkan oleh orang lain, kemas dan ideanya itu sangat menarik.

Sebenarnya bagi saya, ketika zaman kanak-kanak saya lebih kreatif daripada sekarang, kerana pada zaman kanak-kanak saya bebas untuk berkhayal dan menyatakan apa yang saya fikirkan kerana pada waktu itu, saya belum banyak mengetahui fakta-fakta dan had-had yang ditetapkan. Apabila dewasa, fikiran saya terbatas dan terikat dengan contoh-contoh yang sedia ada dan hukum yang telah di tetapkan.

erm... ini adalah jawapan aku mase jawab folio 2.. dan kepada sesiapa yang membaca.. apa pula pandangan korang mengenai Kreativiti ni? ataupun Pemikiran Kreative. jgn lupa tinggalkan Koment.... mybe ada yang nak plagiat idea ini.. terpulang, tapi jgn lupa bagi kredit kat aku... hahaha...





5 comments:

  1. kretiv..sesuatu yg objektif..
    mcm3 andaian boleh dibuat
    *angkat moto taya satu pon boleh dikatakan kretiv
    ><"

    ReplyDelete
  2. aqmalazmi : tol2...

    Dyka : apa 2 Kretif?? jgn cakap jawapan kene tulis pakai hati yerk...

    ReplyDelete
  3. hehe..nak jadi blogger pun kena kreatif kan kan?

    ReplyDelete

Nuffnang